Schimmelnagel

 

Bij Pedicurepraktijk Cavanu kunt u ook terecht voor de behandeling van schimmelnagels. Ik geef u advies over hoe u het best de voet verzorgt na een behandeling. Afhankelijk van de aard en ernst van de klachten, kijken we samen welke behandeling voor uw situatie het meest geschikt is.

Wat is een schimmelnagel en waar komt het vandaan?

Over een schimmelnagel hoeft u zich zeker niet te schamen. Meer dan een kwart van de Nederlandse bevolking heeft last van deze schimmelinfectie aan de teennagels. De medische term voor schimmelnagels is Onychomycose, in de volksmond ook vaak ‘kalknagels’ genoemd.

Met name ouderen, diabetici (mensen met suikerziekte) en mensen met een lage weerstand kunnen makkelijk last krijgen van schimmelnagels.

Een schimmelinfectie kan makkelijk ontstaan in beschadigde nagels die het gevolg zijn van sporten en/of het dragen van knellende schoenen. Ook een warme, vochtige omgeving bevordert de kans dat schimmels zich in de nagels nestelen. Schimmelnagels is dus een veel voorkomend probleem, waar je niet zo gemakkelijk van af komt.

Hoe herken ik een schimmelnagel?

De schade aan de nagel als gevolg van de schimmel is heel duidelijk te herkennen, maar met het blote oog is in de beginfase de schimmel zelf soms niet te zien. In een verder gevorderd stadium krijgt de schimmel een bruin/gele/groene kleur. Echter is niet elke lelijke nagel per definitie een schimmelnagel.

  • de nagel is verdikt of verhardt
  • de nagel wordt bobbelig
  • de nagel brokkelt af
  • de nagel verkleurt
  • de nagel kan loslaten

Het gebied rondom de nagel kan jeuken en in sommige gevallen zelfs pijn doen

Wat kunt u zelf doen? 

Een schimmelinfectie aan de teennagels in veel gevallen te voorkomen door het nemen van een aantal simpele maatregelen:

  • Eet gezond en zorg voor een goede weerstand
  • Was uw voeten dagelijks, het liefst zonder zeep
  • Droog uw voeten goed af, ook tussen de tenen
  • Draag altijd slippers in openbare ruimtes, douches of sauna’s
  • Draag elke dag schone sokken of kousen.
  • Kies sokken of kousen van een absorberend, natuurlijk materiaal zoals katoen of wol.
  • Vermijd synthetische kousen of panty’s
  • Wissel regelmatig van schoenen, laat uw schoenen goed drogen en ventileren.